Tijdens de masteringfase van een muziekproductie probeert de geluidstechnicus een mix zo hard mogelijk te laten klinken met behulp van compressietechnieken, terwijl de dynamiek van het geluid behouden blijft. De laatste jaren klagen steeds meer mensen dat geluidstechnici vaak de voorkeur geven aan meer volume (loudness) ten koste van de dynamiek, ook wel de loudness war genoemd.
De geluidstechnicus Greg Calbi bespreekt in deze video van ArtistshouseMusic wat de gevolgen zijn van de trend om muziek vooral hard te laten klinken. Opvallend detail: volgens Calbi gaf de iPod met zijn shuffle-mode een nieuwe impuls aan deze loudness-oorlog.
During the mastering process of music productions the sound engineer tries to make his mix as loud as possible with compression techniques, while keeping the dynamics. In the last few years more and more people complain that mastering engineers prefer loudness above dynamics, also known as the loudness war.
In this video published by ArtistshouseMusic, mastering engineer Greg Calbi talks about the consequences of the loudness war. A remarkable detail: according to Calbii the shuffle mode of the iPod gave a new impulse to this loudness war.