Veel softwaresynthesizers zijn gebaseerd of geïnspireerd op de vroegere hardware-synthesizers uit de jaren ’70 en ’80. Hoe maakten muzikanten in die jaren het elektronische geluid voor hun albums? De popmuzikant en synthesizerpionier Vince Clarke, bekend van de bands Depeche Mode en Erasure, heeft een video op zijn site geplaatst waarin hij vertelt over de analoge synthesizers die zijn gebruikt bij het maken van de albums. Hij belooft later nog meer video’s te plaatsen.
Clarke bezit nog altijd een indrukwekkend arsenaal aan hardware in zijn studio. In deze eerste video kun je zien hoe hij snel verschillende geluiden uit de Pro-One synthesizer haalt, een instrument dat hij in het begin van de jaren ´80 heeft gekocht. Deze Pro-One van de fabrikant Sequential Circuits beschikt niet over geheugen voor het opslaan van presets. Volgens Clarke is het voordeel daarvan dat ieder geluid dat je er uithaalt door aan de knoppen te draaien in wezen uniek is. Het grote nadeel hiervan is natuurlijk wel dat je alle instellingen van de knoppen in een schriftje moet schrijven als je een geluid live tijdens een optreden wilt gebruiken.
Via: Waveformless
Lots of software synthesizers are based or inspired on hardware synthesizers of the seventies and eighties. How were electronic sounds produced in those days? Vince Clarke, synthesizer pioneer and known from the bands Depeche Mode and Erasure, has published a video on his website in which he tells us about the analogue synthesizers he has used for his albums. He promises to publish more videos later.
Source: Waveformless