Review: Alchemy Electronic Bass

Twee jaar geleden lanceerde Camel Audio de synthesizer Alchemy, een geweldige vst-plugin met veel synthese-mogelijkheden. Met dit walhalla voor knoppendraaiers kun je niet alleen geluid maken met de standaard golfvormen als de driehoek, vierkant of zaagtand, maar ook samples importeren en manipuleren. De synthesizer heeft mooie effecten aan boord, een flexibel modulatiesysteem waarbij vrijwel iedere knop kan worden gemoduleerd, en een remix pad dat acht voorgeprogrammeerde geluiden naadloos in elkaar doet overgaan (morphing). Knap is dat Camel Audio bij dit alles het cpu-gebruik van Alchemy relatief laag weet te houden.

De standaard Factory Library van Alchemy bevat 600 geluiden (presets), waaronder bijna 70 bassen. De basgeluiden van de Factory Library klinken goed, maar wie hier niet genoeg aan heeft kan overwegen om Electronic Bass te kopen, een sound library met 150 bassen voor Alchemy en de (eenvoudiger) Alchemy Player. Acht geluidsontwerpers hebben hieraan een bijdrage geleverd, waaronder de Nederlander André Ettema die ook geluid verzorgt voor games, tv-commercials en musici als Tom Holkenborg, alias Junkie XL.

Na de installatie van Electronic Bass vind je de 150 bassen terug in de presetmanager van Alchemy. De bassen zijn keurig verdeeld in negen categorieën: Classic (40 ), Distorted (23), Layered (17), Sweep (17), Short (16), Wobble (14), Sub (8), Arps (8) en Loops (7). Door deze categorie-indeling kun je snel het basgeluid vinden dat je zoekt. Dat laatste klinkt misschien als een cliché, maar de Factory Library beschikt niet over deze indeling. Daarvoor ontbreekt simpelweg de ruimte in de presetmanager. Zo moet je in de Factory Library doorgaans langer zoeken naar het juiste geluid. Probeer hierin als dubstep-liefhebber bijvoorbeeld maar eens een wobblebass te vinden.

Zoals je aan de categorie-indeling kunt zien, bevat Electronic Bass veel verschillende soorten basgeluiden. Van eenvoudige, ondersteunende basgeluiden tot zeer smeuïg klinkende of extreme, luid schreeuwende bassen. Zo is voor iedere elektronische productie wel een goede bas te vinden. Denk daarbij onder andere aan de genres breakbeat, drum and bass, dubstep, hard dance, trance en techno.

De 150 presets klinken over het algemeen goed, en maken prima gebruik van het remixpad van Alchemy. Het remixpad kun je gebruiken tijdens live-performances, waarbij de bas naadloos wordt getransformeerd in een totaal ander geluid. De beweging van de cursor op de remixpad kun je automatiseren in je sequencer.

Met de remixpad beschikt iedere preset over meerdere geluiden. Zo komt het voor dat je met behulp van het remixpad wél opeens de gewenste bas vindt. Camel Audio stelt dat je met iedere preset acht verschillende geluiden kunt maken. Op zich klopt dat wel, maar dat zijn zeker niet altijd basgeluiden. Het remixpad bedient soms ook filters die het laag weghalen. Dat is leuk voor zogenaamde sweep-effecten, maar de bas verdwijnt.

Met een bedrag van €49 is Electronic Bass prijzig te noemen, waardoor er een punt van de score afgaat. Maar dat neemt niet weg dat het een uitstekend pakket is met veel goede, inspirerende basgeluiden voor allerlei soorten elektronische muziekproducties. Tip: vergeet niet om tijdens het scannen van de presets af en toe een paar octaven hoger te gaan op je midi-keyboard. Wie weet vind je zo nét die ene perfecte lead.

Score: [8/10].

Op de website van Camel Audio vind je meer informatie over Electronic Bass.


Share

Dit bericht is geplaatst in Reviews en getagd , , , , , , . Bookmark de permalink

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>