Creatief gebruik van sidechaining tijdens Ableton Live producer masterclass in Studio 80Creative usage of sidechaining at Ableton Live producer masterclass in Studio 80

Afgelopen donderdag 26 mei vond de TWSTd Producers Masterclass plaats in Studio 80 op het Amsterdamse Rembrandtplein. In het eerste uur van deze masterclass kwam de sidechaining-techniek uitgebreid aan bod. En in het tweede uur werd een ruwe versie van een complete dancetrack in elkaar gezet.Last Thursday, May 26 the TWSTd Producers Masterclass was organized at Studio 80 on the Rembrandtplein in Amsterdam. In the first hour of this masterclass the sidechaining technique was explained extensively. And in the second hour a rough version of a full dance track was put together.

TWSTD Producers MasterclassAfgelopen donderdag 26 mei vond de TWSTd Producers Masterclass plaats in Studio 80 op het Amsterdamse Rembrandtplein. In het eerste uur van deze masterclass kwam de sidechaining-techniek uitgebreid aan bod. En in het tweede uur werd een ruwe versie van een complete dancetrack in elkaar gezet.

Sidechaining wordt veel gebruikt door danceproducers om een pompend of pushend effect te bereiken. Daarbij wordt het signaal van de kickdrum gebruikt om het volume van instrumenten als de bas, pads (geluidstapijt) of strings (strijkers) te regelen. Als de kick speelt, dan wordt het volume van de instrumenten in de sidechain omlaag gebracht. Het resultaat is het pompende geluidseffect dat je nu vaak in dancemuziek hoort.

Sidechaining is in Ableton Live heel eenvoudig op te zetten met behulp van de ingebouwde compressor, dus je zou denken dat het lezen van de gebruikershandleiding van Ableton Live voldoende is om deze masterclass over te slaan. Niets blijkt echter minder waar te zijn. Tijdens de masterclass laten Max Coppens en Michel Sanchez-Infante zien dat verschillende manieren van sidechaining-effecten mogelijk zijn in Ableton Live. Wist je bijvoorbeeld dat in Ableton ook het Autofilter en de Gate beschikken over sidechaining?

TWSTd Producers MasterclassLast Thursday, May 26 the TWSTd Producers Masterclass was organized at Studio 80 on the Rembrandtplein in Amsterdam, The Netherlands. In the first hour of this masterclass the sidechaining technique was explained extensively. And in the second hour a rough version of a full dance track was put together.

Sidechaining is widely used by dance producers for the pumping or pushing effect. With sidechaining the signal from the kick drum is used to regulate the volume of instruments like the bass, pads or strings. At the moment the kick is playing, the volume of the instruments in the sidechain is lowered. The result is the famous pumping sound that you often hear nowadays in dance music.

Sidechaining Ableton Live is very easy to set up using the built-in compressor, so you would think that reading the Ableton Live manual is enough to skip this masterclass. Nothing appears to be untrue. During the master Max Coppens and Michel Sanchez-Infante show different sidechaining effects in Ableton Live. Did you know that Ableton’s Auto Filter and Gate have sidechaining possibilities?

Michel Sanchez-Infante toont eerst hoe je de compressor kunt inzetten. Natuurlijk laat hij daarbij zien hoe je het sidechaineffect opzet, maar hij gaat daarbij nog veel verder. Allereerst legt hij uit dat de releaseknop op de compressor in belangrijke mate het geluid bepaalt. Daarnaast geeft hij ook nog andere goede tips bij het instellen van de compressor. Een van de meest opvallende hierbij is het uitschakelen van de Makeup Gain, die de compressor in Ableton Live standaard inschakelt. “Zorg er altijd voor dat je de Makeup Gain uitschakelt. Zo kun je zelf veel beter op het gehoor het volume van de compressor instellen”. Als je wilt dat de Makeup Gain van de compressor standaard staat uitgeschakeld, dan kun je dit bereiken door na een rechtsklik op de compressor in het menu te kiezen voor Save As Default Preset.

Max Coppens presenteert vervolgens hoe je het Autofilter en de Gate kunt aansturen met behulp van sidechaining. Zo kun je bijvoorbeeld de bas automatisch laten wegdraaien zodat de kickdrum meer ruimte krijgt. Coppens laat dit ook horen aan de hand van een track met en zonder sidechaining. In de track zonder sidechaining vechten de verschillende instrumenten duidelijk hoorbaar om de frequenties.

Het tweede deel van de avond is gereserveerd voor de Fransman Julien Chaptal die in duidelijk Engels spreekt over hoe hij zijn tracks maakt in Ableton Live. Met behulp van een kleine 30 clips met geluiden als kicks, hihats, snares, shakers en stabs weet hij binnen een uur een ruwe versie van een complete dancetrack in elkaar te jammen, terwijl hij relaxt een sigaretje rookt. Ook laat hij zien wat je kunt doen met automatisering van effecten als delays en reverbs (galm) in Ableton Live. Daarnaast beantwoord hij vragen van het publiek over de inzet van effecten en zijn favoriete plug-ins.

Na de masterclasses kon het publiek volop netwerken, vragen stellen aan de presentatoren en gezellig een biertje drinken. De TWSTd Producers Masterclass is een aanrader voor beginnende én gevorderde Ableton Live gebruikers. Dus als je met deze sequencer produceert of wilt produceren, houd dan zeker de evenementen van TWSTd en Studio 80 in de gaten.

Michel Sanchez-Infante first shows how the compressor can be used for sidechaining. Of course, he thereby shows how to setup a sidechain effect, but it involves much more. First, he explains that the release button on the compressor largely determines the sound. He also gives other good tips on setting up the compressor. One of the most striking here is to disable the Makeup Gain of Live’s compressor. “Always make sure you turn off the Makeup Gain. Then you can adjust the volume output of the compressor much better by ear”. If you want to turn off the Makeup Gain of the compressor by default, you can accomplish this by a right-click on the compressor and choosing Save As Default Preset in the menu.

After Michel Sanches-Infante’s presentation Max Coppens shows how the Auto Filter and the Gate can be controlled using sidechaining. For example, you can automatically turn away the bass so that the kick drum gets more space. Coppens also shows a track with and without sidechaining. It’s clearly audible that the instruments are fight more for the frequencies in the track without sidechaining.

The second part of the evening is reserved for the Frenchman Julien Chaptal, who speaks in plain English about how he creates his tracks in Ableton Live. Using an amount of 30 clips with sounds like kicks, hi-hats, snares, stabs and shakers he jams a rough version of a full dance track in notime, while comfortably smoking a cigarette on the podium. He also shows what you can do by automating effects like delay and reverb in Ableton Live. In addition, he answers questions from the public about the usage of effects and his favourite plug-ins.

After the masterclass the public could do some networking, ask questions to the presenters and have a nice beer. The TWSTd Producers Masterclass is a must for beginning and advanced Ableton Live users. So if you produce or want to produce with the sequencer, be sure to watch the events of TWSTd and Studio 80.

Plaats een reactie