Creatief gebruik van sidechaining tijdens Ableton Live producer masterclass in Studio 80

TWSTD Producers MasterclassAfgelopen donderdag 26 mei vond de TWSTd Producers Masterclass plaats in Studio 80 op het Amsterdamse Rembrandtplein. In het eerste uur van deze masterclass kwam de sidechaining-techniek uitgebreid aan bod. En in het tweede uur werd een ruwe versie van een complete dancetrack in elkaar gezet.

Sidechaining wordt veel gebruikt door danceproducers om een pompend of pushend effect te bereiken. Daarbij wordt het signaal van de kickdrum gebruikt om het volume van instrumenten als de bas, pads (geluidstapijt) of strings (strijkers) te regelen. Als de kick speelt, dan wordt het volume van de instrumenten in de sidechain omlaag gebracht. Het resultaat is het pompende geluidseffect dat je nu vaak in dancemuziek hoort.

Sidechaining is in Ableton Live heel eenvoudig op te zetten met behulp van de ingebouwde compressor, dus je zou denken dat het lezen van de gebruikershandleiding van Ableton Live voldoende is om deze masterclass over te slaan. Niets blijkt echter minder waar te zijn. Tijdens de masterclass laten Max Coppens en Michel Sanchez-Infante zien dat verschillende manieren van sidechaining-effecten mogelijk zijn in Ableton Live. Wist je bijvoorbeeld dat in Ableton ook het Autofilter en de Gate beschikken over sidechaining?

Michel Sanchez-Infante toont eerst hoe je de compressor kunt inzetten. Natuurlijk laat hij daarbij zien hoe je het sidechaineffect opzet, maar hij gaat daarbij nog veel verder. Allereerst legt hij uit dat de releaseknop op de compressor in belangrijke mate het geluid bepaalt. Daarnaast geeft hij ook nog andere goede tips bij het instellen van de compressor. Een van de meest opvallende hierbij is het uitschakelen van de Makeup Gain, die de compressor in Ableton Live standaard inschakelt. “Zorg er altijd voor dat je de Makeup Gain uitschakelt. Zo kun je zelf veel beter op het gehoor het volume van de compressor instellen”. Als je wilt dat de Makeup Gain van de compressor standaard staat uitgeschakeld, dan kun je dit bereiken door na een rechtsklik op de compressor in het menu te kiezen voor Save As Default Preset.

Max Coppens presenteert vervolgens hoe je het Autofilter en de Gate kunt aansturen met behulp van sidechaining. Zo kun je bijvoorbeeld de bas automatisch laten wegdraaien zodat de kickdrum meer ruimte krijgt. Coppens laat dit ook horen aan de hand van een track met en zonder sidechaining. In de track zonder sidechaining vechten de verschillende instrumenten duidelijk hoorbaar om de frequenties.

Het tweede deel van de avond is gereserveerd voor de Fransman Julien Chaptal die in duidelijk Engels spreekt over hoe hij zijn tracks maakt in Ableton Live. Met behulp van een kleine 30 clips met geluiden als kicks, hihats, snares, shakers en stabs weet hij binnen een uur een ruwe versie van een complete dancetrack in elkaar te jammen, terwijl hij relaxt een sigaretje rookt. Ook laat hij zien wat je kunt doen met automatisering van effecten als delays en reverbs (galm) in Ableton Live. Daarnaast beantwoord hij vragen van het publiek over de inzet van effecten en zijn favoriete plug-ins.

Na de masterclasses kon het publiek volop netwerken, vragen stellen aan de presentatoren en gezellig een biertje drinken. De TWSTd Producers Masterclass is een aanrader voor beginnende én gevorderde Ableton Live gebruikers. Dus als je met deze sequencer produceert of wilt produceren, houd dan zeker de evenementen van TWSTd en Studio 80 in de gaten.

Share

Dit bericht is geplaatst in Nieuws en getagd , , , , , , , , . Bookmark de permalink

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>